joi, 11 septembrie 2014

Patara Beach - crème a la crème of the Turkish beaches



Incercand sa ma documentez despre obiective turistice in preajma Fethiye-ului (programasem o vizita la Fethiye si Oludeniz, dupa un sejurul in Marmaris) am descoperit Patara Beach, crème a la crème a plajelor turcesti, dupa cum o numeste unul din site-urile de pe prima pagina de raspunsuri Google.




Dupa ce am vizitat Laguna Albastra din Oludeniz (recomand cel putin o vizita de o zi pe aceasta plaja, daca nu chiar un sejur intreg), dupa amiaza in jurul orei 16.00 ne-am urcat in masini si am setat GPS-urile pe "Patara Beach". Distanta este de 90 Km din Oludeniz, prin Fethiye, Zorlar si apoi la un sens giratoriu se vireaza la dreapta spre Kas. Dupa aproximativ 50 Km (dintre care aprox. 10 Km mergand printre sere de legume - UIMITOR!!!), am intalnit un mic indicator "Patara" la dreapta. 




Stiam ca Patara este de fapt numele fostei cetati Lyciene fondata de Patarus, fiul lui Apollo. Deoarece era aproape ora 18.00 cand am ajuns, am hotarat sa cautam intai cazare in satul Gelemis care este invecinat cu situl arheologic Patara. Prima impresie a fost ca am intrat in Vama Veche... sau mai degraba in 2 Mai. Toata activitatea din zona este concentrata pe turism, asa se face ca de fapt satul este o adunatura de pensiuni si hoteluri, toate afaceri de familie. De fapt, cel mai tare seamana cu Paralia din anii 90. 
Exista aici si un complex hotelier "Marinem Patara Resort", unde camerele sunt aproape la standardul Lara - Belek, privelistea spre plaja este senzationala, dar negocierea a inceput de la 150 Euro camera tripla/noapte cu mic dejun. La 120 Euro am renuntat. Si am plecat sa cautam altceva. Am gasit, un hotel de aprox 16-20 camere cu piscina, o mica afacere de familie (o sa scriu despre el) cu 25 Euro camera tripla, cu mic dejun inclus. 
Mare atentie, singurul dezavantaj al zonei este faptul ca are o mlastina in preajma. Inarmati-va cu spray-uri si cu aparate contra tantarilor.




Dupa o noapte relaxata si un mic dejun delicios, am plecat spre plaja. Se poate intra cu autoturismul pana aproape de plaja. Trecerea se face prin site-ul arheologic. Intrarea se plateste (acum nu stiu daca am platit siteul arheologic sau plaja), costul este de 6 TL/pers. Autoturismul l-am parcat la umbra unor copaci, la aproximativ 300m de apa. Si, ca sa nu uit, atentie la deplasarea cu masina pana acolo, sa nu calcati vre-o braoasca testoasa, noi am intalnit una, pe care a tebuit sa o ajutatm sa traverseze strada, altfel cred ca si acum o asteptam...
Accesul pe plaja este permis doar intre orele 08.00 si 20.00, aceasta fiind o zona naturala protejata. 





Din parcare incepe un deck de lemn pana aproape de apa (minunata idee, nisipul frige ingrozitor). La capatul deck-ului se afla singura locatie comerciala din zona. De acolo va puteti aproviziona cu apa, suc, bere, acolo se poate manca. Tot acolo sunt toaletele si dusurile (gratuite si functionale – rog cititorii sa-mi comunice si mie unde gasim asa ceva pe litoralul romanesc, eu am cautat fara succes). In aceea zona se pot inchiria sezlonguri si umbrele – 10 TL/zi doua sezlonguri si o umbrela. Zona aceasta, mai comerciala, se intinde pe o distanta de aproximativ 200-300m. In rest... natura virgina. Plaja are o lungime de aproximativ 14 km si o latime cuprinsa intre 200-600m. Nisipul este extraordinar de fin, nu sunt sparturi de scoici, nu exista pietre. Intrarea in apa este cu nisip, destul de lina. La aproximativ 600 de metrii de intrarea pe plaja, in partea stanga, se afla una din stancile care marginesc aceasta intindere de nisip. Cine va face efortul de a merge prin soare pana sus pe stanca, va fi rasplatit cu vederea unor peisaje de vis: intr-o parte o intindere de nisip, in partea opusa un tarm stancos de care se lovesc cu putere valurile marii. 


Plaja Patara - fara cuvinte...

Daca doriti sa aveti parte de mai multa "intimitate" nu va ramane decat sa va inarmati cu cateva sticle de apa (invelite intr-un prosop se pastreaza destul de reci - eventual cereti la vanzatori sa va dea de la congelatorul de inghetata - in zona au obiceiul de a lasa cateva sticle sa inghete) si sa va departati cateva sute de metrii, poate chiar mai mult. 

Vedere de pe plaja spre Gelemis

Plaja Patara

La intoarcere, am oprit sa vizitam situl arheologic. Se fac lucrari ample de excavatii si restaurare, prin care se incearca sa se scoata la suprafata si se redea frumusetea si complexitatea acestui fost oras martitm si comercial din Lycia antica. Cladirea parlamentului (Bouleuterion) este refacuta si da senzatia ca-si asteapta alesii. Amfiteatrul, recent dezgropat din nisip, strada principala cu coloanele care o strajuiesc (partial intregi), poarta monumentala, sunt cateva din vestigiile care arata incarcatura istorica a acestui loc. Si, nu este doar Patara: in zona mai puteti vizita ruinele cetatilor Xanthos (fosta capitala a Lyciei), Letoon (cu cele trei temple - Leto, Artemis si Apollo), Myra (cunoscuta pentru mormintele sapate in piatra), Cyaneae (locul unde veti intalni nenumarate sarcofage din piatra), Simena (necropola cu sarcofage si mai ales - pentru cei care fac diving - ruinele unui oras scufundat).

Antenele naturii vs. antenele tehnologiei


Plaja cu umbrele si sezlonguri, 
punctul comercial si stanca din capatul estic
Plaja vazuta de pe stanca din capatul estic

Nu plecati inainte de a cumpara de la localnici ulei de masline facut de ei, in gosodarie (nu luati foarte mult, nu are nici un fel de conservanti, nu tine foare mult - cu anii asa cum scrie pe cel din supermarket) si lamai (in luna Iunie - Iulie sau rodii - mai tarziu). 

De remarcat culoarea apei...
Come again...soon

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu